Parfumul străzilor

sâmbătă, 18 august 2012 · Posted in

Pentru tema de astăzi am ales o stradă cu parfum special, o stradă care oarecum se leagă de tema trecută, o stradă importantă pentru mine, pentru noi... o stradă specifică Iaşului.

Strada Lăpuşneanu ... una din cele mai reprezentative străzi ale oraşului Iaşi. Este o stradă ce îşi păstrează indiferent de timp şi de activitate, parfumul interbelic. Iniţial numită Uliţa Sârbească, aceasta făcea principala „activitate” a oraşului în vremea respectivă. A fost denumită de-a lungul anilor „O stradă ca un Mall”. Întotdeauna a fost o stradă mică dar foarte importantă. Aceasta anima sufletul comerţului, învăluia casele de jur împrejur în mireasma de cafea proaspătă, amestecată cu parfumul tinerelor ce ieşeau la braţul integrilor domni în unul din modernele localuri ce împresurau strada cu atât mister. Deşi parfumul era atât de intens, cu fiecare pas se distingeau din ce în ce mai bine aromele, se conturau perfect la văzul vitrinelor mari ale magazinelor şi uneori... la ispita vânzătorului, acel glas inconfundabil asociat cu imaginea ştearsă a omului de după tejghea. Pentru domnişoarele tinere, viitoarele doamne, soţii ale celor mai de seamă domni, principalul parfum ce le atrăgea, era cel al magazinului cu bijuterii, acele pietre preţioase ale căror clinchete le surzeau şi le atrăgeau inconfundabil ca într-o altă lume. Pentru domni, atracţie erau magazinele cu articole vestimentare, acel parfum al pălăriilor proaspăt scoase din cutii.

Ceva mai încolo se găsea renumitul magazin de parfumuri al fraţilor Petit, iar imediat peste stradă, se făcea coadă la vestita băcănie Smirnov, acolo unde parfumul delicateselor şi bucatelor alese, atrăgeau gurmanzii precum nişte magnete. Aşa cum toţi cei ce treceau pe renumita stradă Lăpuşneanu, aveau un loc special, un loc numai al lor în care simţurile o luau razna din cauza micilor vicii ce le guvernau viaţa ... aşa exista şi o lume a copiilor. Un loc din care aceştia ieşeau veseli, un loc în care îşi puteau clăti ochii la minunatele dulciuri din "Cofetăria lui Georges" sau în localul cofetarului Pasini, renumitul rege al îngheţatei „bombă”.

Pentru cei cu simţul artei, pafrumul gr
ădinei de vară era de nepreţuit ... muzică, comedie, actorie... toate se îmbinau perfect şi realizau deliciul serii pe acest Lapuşneanu al zilelor ce au trecut.



Lăpuşneanul de astăzi se regăseşte în mare parte în ceea ce a fost odată... avem aceeaşi muzică veche pe care o auzim în zilele însorite, acele acorduri fine ce se aud din faţa Galeriilor Grumăzescu (anticariat). 




Vis-a-vis de galerii, parfumul ce predomină este cel al noului, printr-o serie de magazine, printre care şi unul cu rochii de mireasă... adesea văzând fete cu privirea pierdută-n vitrină şi zâmbetul pe buze. 



Tot acolo se află şi vechea Biserica Banu, un edificiu cu un lung istoric şi cu o mireasmă aparte. 

Nu lipseşte nici celebrul Tuffli... vechea patiserie/cofetărie ce neîncetat împrăştie mireasma dulciurilor dintr-un capăt al străzii până în celălalt. La o privire mai atentă, putem observa şi vechea grădină de vară (Corso)... puţin altfel faţă de ce era odată dar cu acelaşi rost. Trecând pe lângă aceasta, ai plăcerea de a simţi parfumul veseliei, al tinereţii, al zilelelor bune şi al prietenilor cu zâmbetul până la urechi. 






Ceva mai în faţă, vechiul cinematograf Republica (arar deschis) loveşte puternic prin parfumul ce-l emană, acel miros specific al vremurilor ce au fost odată.
 





Toată Strada Lăpuşneanu... această stradă a întâlnirilor, acest cuibuşor pentru îndrăgostiţii de pretutindeni, reuşeşte să-şi păstreze farmecul în fiecare zi, în fiecare an... reuşeşte prin lucruri simple să-şi atragă locuitorii şi să se păstreze ca un punct de referinţă în ceea ce numin noi... frumosul nostru oraş, Iaşi.

Tema a fost propusă de către Mirela şi detalii pentru participare gasiţi tot la ea.

Postări pe aceeaşi temă puteţi citi şi la: Mirela, Carmen, Lolita, Kundalini, Sara, Vania, Lili3d, Minnie, Elly, Pandhoraa   ...

24 Responses to “Parfumul străzilor”

  1. Iasi ...orasul celor 7 coline :X cel mai frumos oras din tara practic :X :X:X:X:X :X

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Zise ieseanul :)))) ... este frumos, foarte frumos ... dar numai pentru cine doreste sa vada.

      Ștergere
  2. Da ce rapid ma dai tu de goooool :-w nu ma mai joc cu tine gata .... imi iau jucarelle si plecccccccc ... seara faina iti doresc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aha, nici nu te stie lumea in ce oras iti faci veacul :))) ... noroc cu mine ca am venit cu stirea :D ... ms la fel!

      Ștergere
  3. Un oras foarte frumos, invaluit in parfumuri care de care mai atragatoare... Cel mai mult mi-a placut parfumul veseliei, al tinereţii, al zilelelor bune şi al prietenilor cu zâmbetul până la urechi. L-as folosi zilnic, in doze moderate, pentru a tine cat mai mult... Mi-a facut o deosebita placere sa ma plimb pe strazile orasului tau. Ai scris din suflet si se simte! Un alt parfum rar...
    Zile senine! :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Frumoase amintiri dintr-un oraș învăluit în parfumuri de istorie!
    Am fost și eu o dată pe strada Lăpușneanu, în Iași, chiar la magazinul cu rochii pentru mirese... Am vizitat și anticariatul.
    Mi-a plăcut...
    Un weekend de poveste! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca-ti sunt cunoscute lucrurile despre care am vorbit, ma bucur ca ai avut ocazia sa le vezi.

      Multumesc de vizita si un weekend placut si tie!

      Ștergere
  5. Nu am fost niciodata în Iasi... De fiecare data când vin în România îmi propun o tura pe la mânastirile din Moldova si bineîntels vizitarea Iasului, dar... Ideea a ramas înca pe lista de dorinte. Când se va împlini, îmi voi aduce aminte de cele citite aici la tine, când pasii ma vor purta pe Strada Lăpuşneanu. Multumesc pentru minunata plimbare virtuala!
    Sa ai un weekend parfumat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu mare placere. Cand vei avea ocazia sa ajungi prin partile astea, ar fi foarte frumos daca ai reusi sa ajungi si in Iasi. Este un oras plin de poveste, are multe locuri frumoase de vizitat si atrage intr-un mod inegalabil simpatia turistilor.

      Un un weekend frumos iti doresc si eu.

      Ștergere
  6. Parfum de vechi împletit cu parfum de nou, într-o înlănțuire nostalgică, așa cum îi stă bine unei străzi cu parfum bogat! Mireasma dulciurilor, mirosul specific al vremurilor ce au fost odată, un edificiu cu un lung istoric şi cu o mireasmă aparte, parfumul veseliei, al tinereţii, al zilelelor bune şi al prietenilor,iată câte parfumuri ai găsit pe o singură stradă...dar ce stradă!
    Iași, oraș frumos!
    Mulțumesc pentru lectură! O seară minunată, dragă Ioana! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca am reusit sa-ti atrag atentia si de data asta si sper ca-mi va reusi de fiecare data. Multumesc inca o data de incurajari si iti urez si eu, o noapte cat mai frumoasa si o zi de maine insorita.

      Ștergere
  7. Nici eu nu am fost în Iaşi niciodată. Dar l-am văzut prin ochii tăi...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :D e bine atunci, daca ati reusit sa vedeti prin ochii mei ceea ce e mai frumos la acest oras.

      Ștergere
  8. Frumoasa postare. Acum regret ca nu am fost nici-o data la Iasi. Dar cine stie... desi daca ma gandesc, sansele sunt foarte mici.

    RăspundețiȘtergere
  9. Ca majoritatea, nu am avut niciodata ocazia de a ajunge in Iasi. Desi imi doresc. Dar e departe, tare departe :)
    Mi-a placut atat de mult cum ai povestit despre faimoasa strada Lapusneanu. Am auzit despre ea, cred ca am si citit. Nu stiu de ce, povestea ta m-a dus in La Medeleni...o carte cu acelasi parfum intalnit si aici, azi, acum. O carte care mi-a fermecat si tulburat, in aceeasi masura, adolescenta.
    Parca trecutul "bate" prezentul in postarea ta!
    Multumesc pentru aceasta frumoasa prezentare.
    O duminica frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu va doresc la toti sa ajungeti la Iasi, e foarte frumos aici si sunt multe de vizitat si daca aveti nevoie de un ghid, cu incredere il recomand pe Mutulica :D ... cine ar fi mai bun decat un adevarat indragostit de Iasi?

      Ma bucur ca ti-a placut postarea si ti-a trezit amintiri, ba chiar mai mult ma simt onorata ca amintirile tale se leaga de La Medeleni cand citesti aceste randuri.

      O saptamana frumoasa!

      Ștergere
  10. am fost d edoua ori la Iasi dar nu am fost pe strada descrisa de tine...
    o voi cauta data viitoare,m-ai facut curioasa...vreau sa simt parfumul trecutului de care vorbeai :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca ai sa ajungi vreodata in Piata Unirii, negresit vei da si de aceasta strada ... si eu sper sa simti ce simtim noi de fiecare data cand trecem pe acolo.

      O zi frumoasa!

      Ștergere

  11. Ai relatat foarte plastic imaginea acestei strazi Lapusneanu... si pot afirma ca am facut o scurta plimbare pe acolo :)

    La acest moment mi-a ramas in minte... "mireasma de cafea proaspata"! Mi-e dor sa cumpar cafea macinata "pe loc" Sunt unele magazine unde se vinde, dar prefer sa nu cumpar pentru ca nu sunt "de incredere" aceste magazine; vanzatorii amesteca boabele de cafea, sa le iasa si lor ceva... :( In vremea descrisa de tine asa ceva nu cred ca se intampla! :)
    No! Mi-a ramas mintea toata la cafea!!

    O saptamana frumoasa iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. acolo pe straduta aia, pe mijloc este improvizata o teresa, foarte faina si comoda si de acolo miroase a cafea :D ... bine depinde de partea zilei in care te nimeresti acolo, ori a cafea, ori a bere :))))

      Ștergere
  12. Ei, dupa scrierea ta,mi-as dori chiar acum sa ajung pe straduta asta :) Nu pot,clar, si nici nu stiu daca voi ajunge vreodata la Iasi, dar daca va fi,poti fi sigura ca voi cauta straduta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu se stie niciodata, doar speranta moare ultima nu? ... si eu sper sa ajungi la Iasi, sunt atat de multe de vizitat, atat de multe lucruri interesante, incat iti trebuie cateva zile pe putin pentru a vedea macar in mare ceea ce poate oferi acest frumos oras

      Ștergere

Un produs Blogger.